اخبار و مقالات

مهم ترین نکات جهت کاهش مصرف برق در کولر گازی

کاهش برق کولر گازی
Rate this post

استفاده صحیح و بهره وری مناسب از دستگاه های تهویه مطبوع علاوه بر افزایش کارایی این دستگاه ها موجب کاهش برق کولر گازی و اسپلیت خواهد شد. کاهش مصرف انرژی هنگام استفاده از این دستگاه ها نیازمند دریافت اطلاعاتی است که به شما کمک می کند علاوه بر داشتن هوای خنک تر و مطبوع تر در تابستان، هزینه کمتری برای برق مصرفی خود پرداخت نمایید.

و در صورت عدم توجه به این نکات مجبور به پرداخت هزینه های سرسام آور انرژی و تعمیرات خواهید شد.در صورتی که تمایل دارید در روزهای گرم تابستان بدون داشتن نگرانی پرداخت هزینه های سنگین برق از هوای خنک لذت ببرید در این مقاله با ما همراه باشید تا مهم ترین نکات جهت کاهش برق کولر گازی در سیستم های تهویه را با شما به اشتراک گذاریم.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات رادیاتور پنلی تاش در اصفهان کلیک کنید.

نکات اساسی هنگام خرید کولر گازی جهت کاهش مصرف برق در کولر گازی

هنگام خرید کولر گازی و اسپلیت نکات بسیاری مورد نظر خریداران می باشد مانند:

  • ظرفیت دستگاه
  • قدرت خنک کنندگی دستگاه
  • شکل ظاهری دستگاه و غیره.

یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید به آن توجه شود مصرف انرژی دستگاه می باشد. در ادامه نکاتی که باید هنگام خرید اسپلیت برای کاهش برق کولر گازی در آینده، به آن توجه کنید بیان شده است:

کاهش برق کولر گازی

برچسب انرژی و اینورتر

هنگام خرید دستگاه تهویه مطبوعی را انتخاب کنید که کمپرسور آن از نوع اینورتر باشد و برچسب انرژی آن:

A A+ A++ B

باشد. زیرا داشتن اینورتر و برچسب انرژی در رده های بیان شده نشانگر کاهش مصرف انرژی و کارایی بیشتر دستگاه نسبت به نمونه های مشابه و کاهش برق کولر گازی می باشد. وجود اینورتر موجب شده تا دور کمپرسور در شرایط دمایی مورد نظر کاهش و افزایش یابد و مانند مدل های بدون اینورتر برای تنظیم دما کمپرسور خاموش و روشن نشود، زیرا این کار موجب مصرف زیاد برق می شود. همچنین دستگاه های دارای اینورتر علاوه بر کاهش مصرف برق ،کنترل دمای بسیار مطلوبی دارند.

خرید کولر گازی و اسپلیت متناسب با شرایط آب و هوایی

توصیه می کنیم دستگاهی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن زندگی می کنید خریداری نمایید. برای مثال استفاده از اسپلیت مناسب مناطق معتدل برای مناطق حاره ای کارایی لازم نداشته و  نه تنها کاهش برق کولر گازی را به همراه ندارد بلکه سرمادهی کمی داشته و طول عمر دستگاه کم می شود. خرید دستگاه تهویه مطبوع باید با توجه به کلاس آب و هوایی منطقه انجام شود:

  • موتور دستگاه با کلاس T1 به این معنی است که دستگاه برای مناطق با اقلیم معتدل مناسب است.
  • کمپرسور با کلاس T2 به این معنی استن که دستگاه برای اقلیم های گرم و نیمه خشک مناسب است.
  • کمپرسور با کلاس T3 به این معنی است که دستگاه مناسب شرایط اقلیمی گرم و مرطوب (حاره ای) می باشد.

انتخاب دستگاه با کمپرسور مناسب محل نصب

کمپرسور کولرهای گازی و اسپلیت در سه نوع پیستونی، روتاری و اسکرول تولید و به بازار عرضه می شوند که هریک برای مناطق خاصی کارایی بیشتری دارند :

  • ساکنین مناطق گرمسیری که به توان خنک کنندگی بالا بیش از 24000 BTU نیاز دارند بهتر است دستگاهی با کمپرسور اسکرول خریداری نمایند.
  • ساکنین مناطق گرمسیری کهبه توان خنک کنندگی بالاتر از 24000 BTU نیاز ندارند توصیه می شود از کمپرسور پیستونی استفاده نمایند.
  • در صورتی که محل نصب کولر گازی در معرض نور مستقیم آفتاب نبوده و هوای به میزان مناسب در آن محل جریان دارد کمپرسور روتاری انتخاب مناسبی می باشد.

انتخاب دستگاه با کمپرسور مناسب محل نصب

یکی از گزینه های اساسی توجه به ظرفیت کولر گازی می باشد که عموما برروی برچسب انرژی دستگاه قابل مشاهده است. درصورتی که برچسب انرژی متناسب با ظرفیت فضای مورد نظر انتخاب شود تا 20 درصد موجب کاهش برق کولر گازی می شود.

توجه داشته باشید اگر در آخرین طبقه یک ساختمان قرار دارید و پشت بام شما در معرض تابش مستقیم نور خورشید است و موجب انتقال بیشتر گرما به واحد شما می شود بهتر است برای هر مترمبع از مساحت اتاق یا سالن بین 600 تا 800 BTU ظرفیت دستگاه تهویه مطبوع درنظر بگیرید.برای مثال یک اتاق پذیرایی با 25 متر مربع در طبقه وسط ساختمان به دستگاه با ظرفیت 12000 BTU مناسب می باشد.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات پکیج دیواری در اصفهان کلیک کنید.

توجه به آمپر برق مصرفی محیط

در صورتی که واحد کنتور برق ساختمان شما 25 آمپر است، نباید مجموع آمپراژ دستگاهی که خریداری می کنید بیش از 20 آمپر باشد. البته توجه داشته باشید آمپر مشخص شده روی دستگاه منظور آمپر مناسب برای راه اندازی اولیه دستگه بوده و پس از آن جریان برق استفاده شده تقریبا 30 درصد از آمپر راه اندازی کمتر خواهد بود و باعث کاهش برق کولر گازی خواهد شد.

نوع کولر گازی و اسپلیت

به جای خرید یک دستگاه با ظرفیت بالا توصیه می کنیم چند دستگاه برای هر اتاق با ظرفیت پایین و متناسب با متراژ هر اتاق تهیه نمایید. همچنین متناسب با متراژ فضایی که دارید قدرت سرمایش و ظرفیت دستگاه را انتخاب نمایید.به تبلیغات شرکت های وارد کننده در ارتباط با برندها توجه نکنید. هیچ دستگاهی با اینورتر تا 60 درصد کاهش مصرف انرژی نخواهد داشت. و دستگاه را با دقت و متناسب با نیاز و متراژی که دارید و محلی که قرار است دستگاه در ان نصب شود انتخاب نمایید.

 نصب مناسب و کاهش مصرف برق در کولر گازی

پس از خرید مناسب ترین سیستم برای محل نصب و راه اندازی دستگاه به نکاتی توجه نمایید:

معمولا کولر گازی را 40 الی 50 سانتی متر پایین تر از سقف نصب کرده تا جریان هوای خنک در محیط افزایش یابد. در مکان هایی مانند رستوران ها که ارتفاع سقف تا کف بیشتر 2.8 می باشد، پنل داخلی باید در ارتفاع 2 متری از کف قرار گیرد. این نکات تاثیری چشمکیری در کاهش برق کولر گازی دارند.

از آنجایی که باد سرد اسپلیت از پنل داخلی به سمت رو به رو پرتاب می وند پس بهتر است دستگاه در جایی نصب شود که مقابل محل نشیمن اعضا در محل باشد. همچنین در نظر باشید عموما دستگاه ها بین 5 تا 15 متر براساس ظرفیت، پرتاب باد دارند.

توصیه می شود کندانسور دستگاه در قسمت شمالی ساختمان و درو از نور مستقیم خورشید و تا جای امکان در سایه نصب شود . دقت داشته باشید کندانسور به گونه ای نصب شود که هوای آزاد بتواند به راحتی در پشت دستگاه جریان داشته باشد و در معرض باد قرار گیرد این کار انتقال حرارت در کندانسور را تسهیل می نماید. رعایت این نکات به میزان زیادی کاهش برق کولر گازی و اسپلیت را به همراه داشت.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات رادیاتور پنلی در اصفهان کلیک کنید.

انتخاب مناسب ظرفیت کولر گازی

کاهش مصرف انرژی هنگام استفاده از کولر گازی

پس از نصب کولر گازی مناسب باید در زمان استفاده نیز نکات مهمی را رعایت نمایید. رعایت این نکات بسیار مهم و حیاتی می باشد و می تواند به شما کمک کند تا موجب کاهش برق کولر گازی شوید.

تنظیم کولر گازی روی دمای مناسب

اصولا کولر گازی روی دمایی باید تنظیم شود که محیط خیلی سرد یا گرم نشود و دمای ملایمی داشته باشیم. بهترین درجه برای کولر بین 24 تا 26 درجه می باشد. با این کار باوجود اینکه فن پنل داخلی روشن است و مصرف برق آن بین 15 تا 30 کیلو وات است اما کمپرسور در بیشتر مواقع خاموش می باشد.(بیشترین سهم مصرف برق در کمپرسور می باشد).

سرویس به موقع کولر گازی

سرویس کولر گازی یکی از اقدامات بسیار مهمی می باشد که بهتر است هر 6 ماه یکبار یا بصورت سالیانه انجام شود.آلوده بودن فیلترهای کولر گازی سبب کاهش عملکرد این سیستم و افزایش مصرف برق خواهد شد که این اتفاق در راستای کاهش برق کولر گازی نمی باشد. زمانی که فیلترها تمیز شود هوای مطلوبی از کولر گازی پخش می شود.

کویل پنل خارجی کولر گازی و اسپلیت باید به صورت دوره ای تمیز شود تا باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان سیستم شود.خراب بودن کولر گازی نیز عامل دیگری برای افزایش مصرف دستگاه می باشد به همین دلیل تعمیر کولر گازی بسیار حائز اهمیت می باشد که باید توسط افراد ماهر و کار آزموده انجام شود.

اطمینان از تمیز بودن سطح فین و کویل های کندانسور جهت کاهش برق کولر گازی از نکات بسیار مهم می باشد. به صورت ماهیانه می توانید درب پنل داخلی را باز نموده و پنل داخلی فیلترها را شسشو دهید، همچنین سطح کویل ها را با دستمال مرطوب تمیز نمایید.

راه کار های دیگر جهت کاهش مصرف برق در کولر گازی

  • کنترل کردن شارژ گاز مورد نیاز کولر و در صورت نیاز شارژ مجدد دستگاه
  • بررسی سالیانه برای ترمیم عایق لوله های رابط برای آنکه عایق از بین نرفته و خنکی گاز مبرد از دست نرود.
  • استفاده از لامپ های کم مصرف به جای لامپ های قدیمی بیشترین کاهش برق کولر گازی و اسپلیت را به دنبال دارد. زیرا لامپ های قدیمی علاوه بر مصرف زیاد برق، باعث گرمای محیط شده و زمان کارکرد کولر گازی را افزایش می دهد.
  • در صورت زیاد بودن پنجره در فضای داخل، مخصوصا اگر پنجره رو به شرق و غرب خانه باشد باید از پنجره های دوجداره استفاده کرد.
  • استفاده از پوشش های ضدحرارت و ضد uv روی پنچره ها نیز از ورود تشعشع گرمایی در تابستان و سرما در زمستان جلوگیری می کند.
  • استفاده نکردن از اجاق گاز، اتو و سایر لوازم برقی در ساعت 7 تا 10 شب که اوج مصرف می باشد، زیرا گرمای ایجاد شده از این وسایل سبب کارکرد بیشتر کولر گازی و اسپلیت برای خنک کردن خانه شده و در نتیجه افزایش مصرف انرژی را به همراه خواهد داشت.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات پکیج دیواری نیووارم در اصفهان کلیک کنید.

سوالات متداول:

1-موقع خرید کولر گازی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام خرید کولر گازی و اسپلیت نکات بسیاری مورد نظر خریداران می باشد مانند: ظرفیت دستگاه- قدرت خنک کنندگی دستگاه- شکل ظاهری دستگاه و غیره. یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید به آن توجه شود مصرف انرژی دستگاه می باشد.

2-نصب مناسب کولر گازی باید چگونه باشد؟

معمولا کولر گازی را 40 الی 50 سانتی متر پایین تر از سقف نصب کرده تا جریان هوای خنک در محیط افزایش یابد. در مکان هایی مانند رستوران ها که ارتفاع سقف تا کف بیشتر 2.8 می باشد، پنل داخلی باید در ارتفاع 2 متری از کف قرار گیرد. این نکات تاثیری چشمکیری در کاهش برق کولر گازی دارند.

3-ظرفیت مناسب کولر گازی باید چقدر باشد؟

برای هر مترمبع از مساحت اتاق یا سالن بین 600 تا 800 BTU ظرفیت دستگاه تهویه مطبوع درنظر بگیرید.برای مثال یک اتاق پذیرایی با 25 متر مربع در طبقه وسط ساختمان به دستگاه با ظرفیت 12000 BTU مناسب می باشد.

منبع:                                                                      https://www.linkedin.com/pulse/tips-reduce-power-consumption-your-ac-avneet-singh-marwah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.