اخبار و مقالات

گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور

4/5 - (1 امتیاز)

سیستم گرمایش رادیاتور چگونه تولید گرما می‌کند؟

رادیاتور ها برای تولید گرما نیاز به یک سیستم گرمایش مرکزی دارند. در گذشته از موتورخانه استفاده می‌شد. در موتورخانه آب گرم می‌شد و به وسیله‌ی لوله‌کشی به رادیاتورها در هر واحد ساختمانی می‌رسید. امروزه معمولاً پکیج جایگزین موتورخانه شده و کار تولید گرما را انجام می‌دهد. پکیج‌ها جمع و جورتر بوده و نیاز به اشغال یک فضا مانند موتورخانه نداشته و معمولاً در آشپزخانه و یا در بالکن نصب می‌شوند. قرار گرفتن پکیج در خانه باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

چون معمولاً موتورخانه در زیرزمین قرار داشت و پس از گرم شدن ابتدایی آب از طریق لوله‌کشی به داخل منازل و رادیاتورها گرما می‌رسید که در این مسیر هم دوباره مقداری انرژی تلف می‌شد. اما وجود پکیج در خانه این اتلاف انرژی را ندارد. پکیج تنها به وسیله یک پمپ سیرکولاتور و یک مبدل خاص آب را گرم کرده و به رادیاتورها انتقال می‌دهد.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات پکیج دیواری نیووارم در اصفهان کلیک کنید.

تاسیسات ایران - رادیاتور تاش اصفهان

مزایا و معایب سیستم گرمایش رادیاتور

مزایای سیستم گرمایش رادیاتور

  • کم بودن مدت زمان لازم جهت گرم شدن خانه
  • نصب و راه اندازی آسان
  • قابلیت کنترل و تغییر دما
  • امکان نصب رادیاتورها برای خانه های تکمیل شده
  • ایمن بودن کل سیستم

معایب سیستم گرمایش رادیاتور

  • عمر نسبتا کوتاه
  • اشغال بخشی از فضای خانه توسط پنل های رادیاتور
  • گرمای غیر یکنواخت
  • تیرگی و سیاه شدن دیوار ها به مرور زمان
  • امکان نشتی رادیاتورها
  • کاهش راندمان سیستم در متراژهای بالا(بیش از 300 متر)
  • امکان خرابی تجهیزات بکار رفته در رادیاتور ها

سیستم گرمایش از کف چگونه تولید گرما می‌کند؟

گرمای این سیستم گرمایشی همان‌ طور که از نامش هم پیداست به وسیله‌ی لوله‌ها تأمین می‌شود. شباهت سیستم گرمایش از کف با شوفاژ ها در استفاده از آب برای انتقال گرماست و شباهت دیگر هم استفاده از پکیج یا موتورخانه برای تولید گرماست. سیستم گرمایش از کف ۲۵ تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این تا ارتفاع دومتری از سطح زمین تولید گرما می‌کند. استفاده از این سیستم گرمایشی در محیط‌های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است.

همان‌طور که می‌دانید گرما به دلیل سبکی در بالا مانده و سرما به دلیل سنگینی همیشه در پایین قرار می‌گیرد. سیستم گرمایشی از کف، این مشکل را حل می‌کند. زیرا گرما از پایین وارد محیط شده و همان طور که قبلاً هم اشاره شد تا دو متری از کف را گرم می‌کند. بنابراین نیاز به بالا بردن دمای پکیج یا موتورخانه برای تولید گرمای بیشتر نیست.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات رادیاتور پنلی تاش در اصفهان کلیک کنید.

سیستم گرمایش از کف چگونه تولید گرما می‌کند؟

گرمای این سیستم گرمایشی همان‌طور که از نامش هم پیداست به وسیله‌ی لوله‌ها تأمین می‌شود.شباهت سیستم گرمایش از کف با شوفاژها در استفاده از آب برای انتقال گرماست و شباهت دیگر هم استفاده از پکیج یا موتورخانه برای تولید گرماست. سیستم گرمایش از کف ۲۵ تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این تا ارتفاع دومتری از سطح زمین تولید گرما می‌کند.

استفاده از این سیستم گرمایشی در محیط‌های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است. همان‌طور که می‌دانید گرما به دلیل سبکی در بالا مانده و سرما به دلیل سنگینی همیشه در پایین قرار می‌گیرد. سیستم گرمایشی از کف، این مشکل را حل می‌کند. زیرا گرما از پایین وارد محیط شده و همان طور که قبلاً هم اشاره شد تا دو متری از کف را گرم می‌کند. بنابراین نیاز به بالا بردن دمای پکیج یا موتورخانه برای تولید گرمای بیشتر نیست.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات پکیج دیواری در اصفهان کلیک کنید.

مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف

مانند هر نوع سازه دیگری این سیستم گرمایشی دارای مزایا و معایبی بطور همزمان می باشد که بسته به نیازها و اولویت های فردی می توان سیستم مناسب را انتخاب کرد.

مزایای گرمایش از کف

  • گرمای مطلوب و دلچسب
  • گرمای یکنواخت در همه نقاط ساختمان
  • کاهش مصرف سوخت
  • حذف پنل ها از داخل خانه
  • آزادی بیشتر برای چیدمان دکوراسیون خانه
  • استهلاک کمتر
  • حذف مشکل سیاه شدن دیوار ها
  • کاهش هدر رفت گرما
  • کاهش مصرف سوخت به سبب پایین تر بودن درجه حرارت آب
  • تماس همیشگی با منبع گرما
  • عدم کاهش سریع دما در زمان قطع شدن برق
  • دارا بودن ضمانت نامه
  • افزایش ارتفاع خانه به سبب کاهش تعداد لوله ها و عبور نکردن آنها از روی یکدیگر
  • عدم خشک شدن هوای خانه و حفظ رطوبت آن

معایب گرمایش از کف

  • مدت زمان طولانی برای گرم شدن هوای محیط در ابتدای روشن کردن سیستم گرمایشی(برای جلوگیری از آسیب به کف ساختمان)
  • متراژ بالای لوله مصرفی برای ایجاد سیستم مناسب
  • گرمای بیش از حد در زمان معیوب شدن سیستم

محصول پیشنهادی : برای مشاهده محصولات رادیاتور پنلی در اصفهان کلیک کنید.

سیستم گرمایش از کف یا رادیاتور کدام با کیفیت‌تر است؟

در نحوه‌ی تولید گرما، رادیاتورها ابتدا باید هوای گرم را دریافت کرده و بدنه‌شان گرم شود و سپس به تولید گرمای اتاق بپردازند. این اتفاق در گرمایش از کف هم رخ می‌دهد با این تفاوت که کل کف ساختمان به مانند یک رادیاتور بزرگ در نظر گرفته‌شده و تولید گرما می‌کند.

در سیستم گرمایش از کف برای گرم‌کردن ساختمان زمان زیادتری صرف می‌گردد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و موردی این دو را با یکدیگر بررسی کنیم باید بگوییم:

سیستم گرمایشی از کف گرمایی یکنواخت و مطبوع تولید می‌کند.

درجه حرارت ثابت و دائم در طول فصل سرما از مزایای گرمایش از کف است.

در روش گرمایشی از کف ابتدا قسمت کف ساختمان که مورد نیاز ساکنین است و سردتر هم بوده زودتر گرم می‌گردد و هوا با دمای کمتری به سقف می‌رسد، در این شیوه، دیگر لازم نیست برای گرم شدن به رادیاتور بچسبید و در هیچ نقطه از خانه احساس سرما نخواهید کرد.

کاهش مصرف سوخت

با توجه به اینکه طول لوله‌ها در لوله‌کشی رادیاتورها متفاوت بوده این امر باعث می‌شود چرخش گرما به صورت یکنواخت در میان لوله ها انجام نشود. در نتیجه پکیج و یا موتورخانه نیاز به صرف انرژی بیشتری دارند تا به دمای مطلوب برسند. اما در سیستم گرمایش از کف، طول لوله‌ها تقریباً ثابت است. در نتیجه توزیع گرما و اتلاف انرژی بسیار کمتر خواهد بود. به گونه‌ای که ۲۰ تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

علاوه براین میزان حرارتی که سیستم گرمایش از کف برای تأمین دمای مطلوب نیاز دارد بسیار کمتر از سیستم رادیاتور است. دمای آب در گرمایش از کف بین ۳۵ تا ۵۰ درجه سانتی گراد باید باشد در حالیکه در شوفاژ این گرما باید ۶۵ تا ۷۲ درجه سانتی گراد قرار بگیرد. همین امر در گرم شدن موتورخانه و یا پکیج هم موثر بوده در گرمایش از کف پکیج یا موتورخانه سریع‌تر به این گرما خواهند رسید.

آزادی و انعطاف بیشتر در دکوراسیون و چیدمان منزل

هنگامی که شما از رادیاتور و یا بخاری استفاده می‌کنید باید فضایی برای آن‌ها در اتاق در نظر بگیرید. علاوه براین باید ترکیب خانه را به گونه‌ای بچینید که با آن‌ها همپوشانی داشته‌باشد و ترکیب زیبایی ایجاد شود. اما در گرمایش از کف شما می‌توانید اثاثیه‌ی منزل را هر طور که دوست داشتید در هر گوشه‌ی ساختمان قرار دهید.

این امر بخصوص در خانه‌ای کوچک و یا اتاق خواب ها با فضای محدود بسیار ملموس است. علاوه براین دیوارهای خانه سیاه و دودی نمی‌شوند. در استفاده از رادیاتور به تدریج دیوارهای بالای آن سیاه شده و دوده را به خود جذب می‌کند. در سیستم گرمایش کف این مشکل برطرف شده و دیوارها و سایر لوازم در طول زمان سیاه نخواهند شد.

عایق بودن کف ساختمان

فوم استفاده شده در گرمایش از کف باعث بهتر شدن ساختمان از نظر صدا و حرارت می‌شود.

استهلاک کمتر

رادیاتورها استهلاک بیشتری دارند.

عمر شوفاژها معمولاً ده سال بوده علاوه براین نشتی ، پوسیدگی ، ترکیدگی ، کنده شدن از جا و خرابی قطعاتی مانند شیر و اتصالات دیگر رادیاتور هر ساله هزینه‌هایی را در پی دارد که در سیستم گرمایش از کف این مشکلات را نخواهید داشت.

تفاوت قیمت سیستم گرمایش از کف و رادیاتور

این دو نوع سیستم گرمایشی شباهت های بسیاری با یکدیگر داشته و بخش های مختلف آن کاملا مشابه می باشد که از جمله آنها می توان به منبع تولید گرما یا همان پکیج های دیواری و نوع لوله های بکار رفته اشاره کرد. اما وجه تمایز این دو سیستم متراژ لوله های بکار رفته می باشد.

بطوری که در گرمایش از کف، تمامی کف ساختمان بایستی لوله ها کار گذاشته شوند اما در رادیاتور ها فقط مسر پکیج تا پنل ها لوله کشی می شود. اما از طرف دیگر در سیستم رادیاتوری هزینه مربوطه صرف خرید رادیاتور ها شده و تقریبا هزینه برابری را برای هر دو سیستم رقم می زند.

تاسیسات ایران - قیمت رادیاتور تاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.